Pages

Sunday 6 November 2016

Pankreas dan Diabetes



Pankreas adalah lebih kurang 6 inci panjang dan bentuknya sedikit seperti berudu, ada kepala, badan dan ekor. Ia terletak di dalam abdomen, di belakang perut dan di hadapan tulang belakang. Ia melakukan dua perkara utama iaitu membuat cecair yang mengandungi enzim yang memecahkan nutrien dalam makanan – seperti lemak dan protein – supaya badan anda dapat menggunakannya; ia juga membuatkan hormon seperti insulin untuk mengimbangi tahap gula dalam darah anda.

Enzim adalah protein yang meningkatkan kadar tindak balas kimia dalam badan anda. Tanpanya, proses yang boleh mengambil beberapa saat atau minit akan mengambil masa bertahun-tahun. Enzim dalam pankreas bergabung dengan hempedu, cecair yang dibuat oleh hati, untuk memecahkan makanan.

Adakah anda boleh hidup tanpa pankreas? Jawapannya ya, tetapi hidup tak sama tanpanya kerana pankreas membuat insulin. Anda akan mengidap penyakit kencing manis jika pankreas anda dibuang atau tidak lagi berfungsi. Ini bermakna anda akan bergantung kepada suntikan atau pam insulin. Ianya juga sukar untuk anda mengelolanya kerana pankreas juga mengeluarkan hormon lain yang mengawal gula dalam darah.

Pankreas boleh memusnahkan diri sendiri apabila saluran, atau tiub, di dalam pankreas tersekat, yang membuat enzim membina. Apabila ini berlaku, ia dipanggil pankreatitis akut. Gejala termasuk sakit beransur-ansur atau secara tiba-tiba di perut, yang mungkin tidak teruk pada peringkat awal, tetapi biasanya akan menjadi teruk selepas itu. Rawatan selalunya melibatkan kemasukan ke wad untuk dimasukkan cecair IV, dan berpuasa, agar pankreas dapat berehat.

Pemakanan tidak sihat, fibrosis sistik, dan beberapa ubat-ubatan boleh menyebabkan pankreatitis kronik, tetapi punca lazim adalah sering minum minuman keras. Orang yang mempunyai penyakit ini harus berhenti minum minuman keras, tidak kira apa yang menyebabkan keadaan mereka.

Setiap hari pankreas mengeluarkan setengah gelen cecair dan enzim. Mereka yang mengalami keadaan tertentu – seperti pankreatitis, fibrosis sistik, dan mereka yang telah menjalani pembedahan tertentu – tidak mempunyai enzim pankreas yang cukup. Ini disebabkan mereka tidak dapat menyerap nutrisi dengan baik, mereka memerlukan rawatan yang dipanggil terapi penggantian enzim pankreas.

Apabila anda mendapat kencing manis jenis 1, jenis tertentu sel islet (sel dalam pankreas) tidak lagi membuat insulin yang cukup, kerana ia telah diserang oleh sistem imun badan. Mereka yang menghidap kencing manis jenis 1 mesti mengambil insulin. Keadaan ini boleh dipulihkan dengan menjalankan terapi bagi mengawal sistem imun agar tidak menyerang sel islet. Kencing manis jenis 2 berlaku apabila tubuh menjadi resisten terhadap insulin. Hal ini biasanya disebabkan oleh kombinasi genetik dan faktor gaya hidup, termasuk obesiti dan kurangnya aktiviti fizikal.

Pemindahan pankreas dilakukan apabila seseorang mempunyai kencing manis jenis 1 yang sangat sukar dikawal. Ia selalunya dijalankan bersama-sama dengan pemindahan buah pinggang. Pankreas lama biasanya dibiarkan di tempat asal untuk terus membuat enzim kerana sistem imun anda secara semulajadi akan menolak organ baru, justeru anda perlu mengambil ubat-ubatan untuk mencegahnya di sepanjang hidup anda. Pemindahan pankreas tidak boleh dilakukan pada orang yang mempunyai kanser pankreas. Ubat yang digunakan untuk menghalang penolakan organ juga akan menghalang sistem imun daripada melawan kanser.

#JomSihat 
#SihatSambilBeramal 
#BloodTestKtn 
#UjianDarah 
#MutiaraSynergy 

Mutiara Synergy Consultant 
~Giving The Gift of Life~

0 comments:

Post a Comment