Pages

Monday 7 November 2016

Anggur Dan Blueberry


Satu kajian baru mendapati bahawa bahan kimia dalam anggur merah dan blueberry boleh meningkatkan sistem imun badan anda.

Penyelidik daripada Oregon State University mengkaji impak 446 jenis bahan kimia berbeza terhadap sistem imun manusia. Penemuan yang diterbitkan di dalam Jurnal Molecular Nutrition and Food Research menunjukkan dua sebatian, resveratrol yang terdapat dalam anggur merah dan pterostilbene ditemui di dalam blueberry, apabila digabungkan dengan vitamin D, boleh meningkatkan keupayaan badan untuk menangkis penyakit.

Resveratrol telah menjadi subjek berpuluh-puluh kajian untuk pelbagai faedah yang mungkin, dari meningkatkan kesihatan kardiovaskular hingga melawan kanser dan mengurangkan keradangan.

“Daripada satu kajian terhadap beratus-ratus sebatian, hanya kedua-dua bahan tersebut yang menonjol,” kata ketua penyelidik Adrian Gombart. “Sinergi mereka dengan vitamin D. .. adalah penting dan menarik. Ia adalah satu interaksi yang cukup menarik. “

Sebatian ini, yang dipanggil stilbenoids, bekerja secara sinergi dengan vitamin D dan mempunyai kesan yang ketara dalam meningkatkan pemaparan cathelicidin manusia peptida antimikrobial, atau gen CAMP, yang terlibat dalam fungsi imun, penyelidik menjelaskan.

Namun, ahli-ahli sains menyatakan bahawa kajian itu dilakukan dengan menggunakan kultur sel makmal dan lebih banyak penyelidikan perlu dilakukan sebelum mereka mencadangkan cadangan pemakanan.

Dalam kajian terdahulu dalam tahun ini, blueberry juga didapati meningkatkan kuasa otak disebabkan ianya banyak mengandungi sebatian yang dipanggil polyphenolics, yang penyelidik katakan boleh membantu otak untuk menjalankan fungsi penting “pengurusan tubuh”.

Saintis daripada Pusat Penyelidikan Nutrisi Manusia Mengenai Penuaan di Universiti Tufts dan Universiti Maryland Baltimore County mengkaji kesan beberapa jenis berry terhadap otak tikus, khususnya kesan ke atas pembersihan toksik terkumpul daripada otak.

Dipetik daripada AFP Relaxnews. (2013, 19 September)

#JomSihat 
#SihatSambilBeramal 
#BloodTestKtn 
#UjianDarah 
#MutiaraSynergy 

Mutiara Synergy Consultant 
~Giving The Gift of Life~

1 comment:

  1. Wah!!! Feveret Sha nie.. Tapi blueberry tu mahal, so jaranglah beli..
    Anggur okay lagi..

    ReplyDelete